PENDAHULUAN
Sejak sebelum merdeka,
hasrat penubuhan Sekolah Kebangsaan (SK) telah diilhamkan oleh para pemimpin
negara sebagai wahana untuk perpaduan rakyat pelbagai kaum. SK diharap dapat
dijadikan tempat untuk generasi muda hidup bermasyarakat, saling bekerjasama
antara satu sama lain serta melahirkan rakyat yang setia dan menyumbang kepada
kesejahteraan negara seperti yang dinyatakan dalam Ordinan Pelajaran 1952.
Seterusnya, pendidikan sebagai wahana untuk menyatupadukan masyarakat berbilang
kaum jelas dinyatakan dalam Penyata Razak 1956 dan menjadi cabaran negara dalam
usaha untuk mencapai matlamat Wawasan 2020.
Dalam PIPP ini, SK
merujuk kepada sekolah rendah kebangsaan dan sekolah menengah harian yang
menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar. Sekolah-sekolah ini
ditubuhkan sebagai sekolah aliran perdana bagi memupuk perpaduan rakyat
Malaysia. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa kelemahan yang perlu diatasi supaya
SK menjadi sekolah pilihan utama masyarakat. Sehingga kini, masih terdapat SK
yang mempunyai prasarana kurang memuaskan, terutama di kawasan pedalaman.
Selain itu, terdapat anggapan masyarakat bahawa pencapaian akademik di SK
adalah lebih rendah berbanding sekolah rendah aliran Cina. Masyarakat bukan
Bumiputera mempunyai tanggapan bahawa SK juga terlalu bercirikan Islam manakala
masyarakat Islam pula menyatakan sebaliknya.
Sehubungan itu, KPM
telah pun memperkenalkan Dasar Memperkasakan SK supaya SK kekal sebagai sekolah
pilihan utama masyarakat Malaysia. Walaupun dasar ini memberi keutamaan kepada
SK, namun KPM sentiasa memberi perhatian yang seimbang untuk Sekolah Rendah
Agama Bantuan Kerajaan (SABK), Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan
Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) supaya pendidikan untuk anak
bangsa Malaysia yang belajar di sekolah tersebut tidak dipinggirkan.
Dalam PIPP, tumpuan
memperkasakan SK akan diberikan kepada sekolah rendah kerana sekolah ini
mempunyai peranan penting sebagai tapak untuk menyemai dan memupuk perpaduan di
antara kaum daripada peringkat awal persekolahan. Dasar memperkasakan SK
diwujudkan bagi memastikan semua sekolah rendah yang berbahasa pengantar Bahasa
Melayu dan sekolah menengah kebangsaan menjadi sekolah pilihan utama masyarakat
Malaysia. Matlamat dasar ini adalah untuk meningkatkan dan memperkukuh
perpaduan di kalangan pelajar pelbagai kaum. Justeru, pelajar-pelajar ini dapat
dilatih hidup saling bekerjasama dan mempunyai semangat patriotisme serta
toleransi yang tinggi selaras dengan aspirasi nasional. Fokus memperkasakan SK
pada peringkat sekolah rendah dan menengah adalah untuk menjadikan
sekolah-sekolah ini lebih beraspirasi nasional, meningkatkan kecemerlangan
dalam pelbagai bidang dan meningkatkan kualiti prasarana. Sasaran jangka
panjang KPM adalah untuk menjadikan SK pusat kecemerlangan pendidikan daripada
semua segi seperti prasarana, disiplin dan keselamatan pelajar, pencapaian
kokurikulum dan sukan, penguasaan ICT, kualiti guru dan kepimpinan sekolah.
Satu penanda aras akan ditetapkan bagi memastikan agenda memperkasakan SK akan
terus berada pada landasan yang betul dan usaha akan dilaksanakan bagi mengenal
pasti SK yang cemerlang untuk dijadikan model kepada SK lain.. SK yang telah diperkasa
akan diterajui oleh Pengetua/Guru Besar yang mempunyai ciri ciri kepimpinan
berkesan, mempunyai kumpulan guru terdiri daripada pelbagai kaum yang cekap,
terlatih, komited bagi menjamin budaya sekolah yang sihat dan kondusif serta
dapat mengeratkan hubungan dan penglibatan masyarakat, ibu bapa dan warga
sekolah.
Dasar Kebudayaan
Kebangsaan pula merupakan satu garis panduan dalam membentuk, mewujud dan
mengekalkan identiti Malaysia di peringkat antarabangsa. Dasar Kebudayaan
Kebangsaan turut mengambil latar belakang sejarah dan kedudukan negara ini
sebagai pusat tamadun, serta pertemuan dan perdagangan sejak dua ribu tahun
yang lampu. Unsur kebudayaan mestilah dapat diterima oleh semua komuniti.
Budaya
penting sebagai alat kemajuan atau pembangunan bangsa dan negara. Proses
pembangunan negara yang pesat sekarang pasti akan membawa kepada perubahan
kepada sistem nilai, perlakuan dan institusi masyarakat Malaysia. Perubahan
tanpa mengambil kira soal kesinambungan dan perubahan dalam kehidupan budaya
dan masyarakat Melayu akan menimbulkan masalah kesenjangan budaya atau cultural
gap, atau masalah residual behaviour atau dysfunctional social
habit yang berpanjangan. Masalah ini boleh muncul kerana perkembangan
perindustrian dan persejagatan yang berlaku kini telah, dan akan mempercepatkan
proses perubahan ekonomi, institusi dan struktur yang lebih pesat berbanding
dengan darjah perubahan yang berlaku pada sikap, nilai, norma dan pola perlakuan
dalam masyarakat Malaysia.
Apa juga asal usulnya
mestilah menggambarkan ciri yang mudah dikenali sebagai sebahagian dari keadaan
tempatan. Ia mestilah tidak boleh membawa kesan yang buruk dalam apa jua cara
terhadap nilai asas yang menjadi pendukung kepada unsur lain. Berdasarkan
Kongres Kebudayaan Kebangsaan, pada tahun 1971, tiga prinsip telah dijadikan
asas kearah pembentukan kebudayaan kebangsaan iaitu mestilah berteraskan kepada
kebudayaan rakyat asal rantau ini, unsur kebudayaan lain yang sesuai dan wajar juga
boleh diterima dan Islam menjadi unsur penting dalam pembentukan kebudayaan
kebangsaan.
Peristiwa
rusuhan kaum pada bulan Oktober 1945 dan 13 Mei 1969 memberi pengajaran yang
cukup berguna bahawa pentingnya perpaduan antara kaum bagi menjamin keharmonian
yang sedia ada. Sejak awal kemerdekaan lagi tolak ansur telah wujud di antara
kaum dengan adanya kontrak sosial yang telah dipersetujui oleh semua kaum dan
termaktub dalam perlembagaan negara. Bagi menjamin kelangsungan perpaduan
nasional, kerajaan telah merangka pembentukan Dasar Kebudayaan Kebangsaan yang
menjadi garis panduan dalam usaha membentuk satu bangsa yang bersatu dan
mempunyai identiti negara, serta dapat mencirikan keperibadian bangsa Malaysia
yang unik dan unggul. Sesungguhnya, dasar- dasar kerajaan yang bukan bersifat
ekonomi inilah yang berjaya menseimbangkan dasar-dasar kerajaan lain dalam
memastikan pembangunan negara dapat berjalan dengan lancar dan sempurna.
Oleh
yang demikian, pemikiran semula tentang budaya Melayu dan budaya rakyat
Malaysia yang lain harus dilakukan. Persoalan asas dalam penilaian semula
budaya masyarakat perlu ditumpukan kepada teknologi, nilai, kepercayaan dan
norma. Hasil penilaian semula budaya masyarakat itu kemudiannya perlu
dirumuskan melalui dua bentuk strategi kebudayaan iaitu strategi kuantitatif
dan strategi kualitatif. Kedua-dua strategi ini akan mengemukakan suatu peta
kognitif kepada bangsa Malaysia. Peta ini akan menjelaskan siapa kita dan
apakah destinasi kita. Dengan adanya peta tersebut, maka akan tercipta suatu
proses keobjektifan unsur-unsur budaya yang sebelum ini hanya berada di
peringkat normatif-subjektif.
STATISTIK
Berikut merupakan data-data tentang peratusan penduduk di
Malaysia mengikut kaum, peratusan penduduk di Malaysia mengikut agama serta
bilangan sekolah mengikut peringkat, jenis dan negeri. Malaysia mempunyai
rakyat yang berbilang kaum yang terdiri daripada kaum Melayu, Cina, India dan
lain-lain. Kaum Melayu merupakan kaum yang mendominasi kependudukan di negara
Malaysia.
BILANGAN
SEKOLAH MENGIKUT KUMPULAN JENIS DAN NEGERI
BILANGAN SEKOLAH
MENGIKUT PERINGKAT SEPERTI PADA 31 JULAI 2016
|
|||||
PERINGKAT
|
BILANGAN SEKOLAH
|
||||
RENDAH
|
7772
|
||||
MENENGAH
|
2408
|
||||
JUMLAH
|
10180
|
||||
ISU SEMASA
SEKOLAH
KEBANGSAAN
Isu
semasa yang dapat dikaitkan dengan tajuk projek kami iaitu ‘Menyokong sekolah
kebangsaan dan kebudayaan kebangsaan’ antaranya ialah yang dipetik daripada
akhbar Sinar Harian Online iaitu berkenaan isu Sekolah Kebangsaan (SK) itu Islamik
atau tidak Islamik. Sekolah Kebangsaan (SK) merupakan sekolah yang disediakan
untuk semua kaum yang mana pelajar akan menggunakan bahasa penghantar dan
kurikulum yang sama, kata Menteri Pendidikan, Datuk Seri Mahdzir Khalid.
Menegaskan bahawa tidak timbul isu bahawa sesebuah SK itu Islamik atau tidak Islamik,
Mahdzir, berkata SK adalah tempat untuk memupuk perpaduan kaum dan tempat
generasi muda hidup bermasyarakat, saling bekerjasama antara satu sama
lain."Murid dari semua latar belakang serta kaum memperoleh akses pembelajaran
seperti yang telah disediakan oleh kerajaan termasuk pembelajaran bahasa ibunda
seperti Bahasa Cina dan Bahasa Tamil di SK," katanya kepada pemberita
selepas mesyuarat pasca kabinet di kementeriannya di sini hari ini.Ia merupakan
sistem yang dilaksanakan berlandaskan dasar-dasar yang telah ditetapkan seperti termaktub dalam Akta Pendidikan 1996,
katanya lagi. Beliau berkata demikian bagi mengulas laporan sebuah portal
semalam yang mendakwa beliau mengatakan 'Kami Tak Akan Biarkan Sekolah
Kebangsaan Jadi Terlalu Islamik.'
Mengenai
isu doa yang diamalkan di SK yang turut dibangkitkan dalam laporan portal
berkenaan, beliau berkata doa itu tidak menjadi isu kerana ia bertujuan memperoleh kesejahteraan kepada
semua pelajar dan guru-guru termasuk mereka yang bukan Islam. Kata Mahdzir, doa
sedemikian turut diamalkan di pejabat-pejabat selain majlis keramaian yang
dianjurkan oleh orang perseorangan dan institusi-institusi dan merupakan
ikhtiar manusia untuk melindungi daripada sebarang anasir yang boleh menjejaskan
kesejahteraan umum.
Beliau
berkata Akta Pendidikan 1996 membenarkan penubuhan sekolah-sekolah pelbagai
aliran seperti SK, Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Sekolah Jenis
Kebangsaan Tamil (SJKT), sekolah-sekolah agama dan sekolah-sekolah mubaligh.Ibu
bapa diberikan kelonggaran untuk memilih mana-mana aliran pendidikan yang
ditawarkan di bawah Kementerian Pendidikan seperti aliran agama, vernakular dan
SK, katanya. – Bernama
BUDAYA
KEBANGSAAN
Selain
itu, isu semasa yang dapat dikaitkan dengan tajuk projek kami iaitu ‘Menyokong
sekolah kebangsaan dan kebudayaan kebangsaan’ antaranya ialah yang dipetik
daripada Portal Islam dan Melayu iaitu berkenaan isu mempersendakan agama-agama
yang dianuti oleh rakyat Malaysia. Penyanyi rap, Namewee, yang sebelum ini
mempersendakan lagu Kebangsaan, Negaraku, sekali lagi menunjukkan kebiadapan
dan mencetuskan kontroversi apabila menghasilkan muzik video ‘Oh My God’ yang
dianggap menghina pelbagai agama, termasuk Islam.
Klip
muzik video empat minit yang diarah dan dihasilkan dengan penampilan khas
pemuzik Taiwan yang dikenali sebagai Nine-One-One itu dimulai dengan laungan
azan, koir gereja, pukulan gong meditasi Buddha dan loceng kuil Hindu. Video
klip tersebut dibuat di tempat-tempat ibadat di Pulau Pinang. Dia yang sebelum
ini juga menimbulkan kontroversi apabila menyuruh orang Melayu tinggal di
hutan, turut menggunakan istilah seperti Allah, Namo Amitabha, Hellelujah dan
Om Mani Padme Hum, ketika menyanyi rap dalam klip video itu.
Klip
video yang telah dimuat naik di YouTube awal Ahad, telah mempunyai 40,799 views
setakat ini. Klip video memaparkan rakaman empat lelaki yang menyanyikan lagu
dalam bahasa Mandarin berdurasi 4.05 minit itu menjadi viral dan telah
menimbulkan kemarahan orang ramai kerana ia dipercayai menghina Islam. Terdapat
juga empat lelaki dalam video itu berpakaian seperti Jesus, abad kelima Buddha
sami Xuan Zang, seorang imam Tao dan seorang lelaki memakai jubah putih dan
serban.
Dalam
klip itu, Namewee dalam video yang berasingan yang dipanggil “Tokok” katanya
sedar bahawa ia mungkin akan diharamkan di Malaysia, tetapi terus memuat turun
di internet dengan niat untuk menggalakkan keharmonian agama. Perkara yang
paling sukar dari semua adalah bahawa, video ini mungkin akan diharamkan di Malaysia.
Anda akan memahami selepas anda menonton video muzik. Kami hanya mahu
menggalakkan keharmonian dalam semua agama. Banyak negara mempunyai isu-isu
agama yang mana beberapa negara yang mempunyai konflik yang berterusan tanpa
perdamaian, Kami menggabungkan empat agama utama, perjalanan dan mempunyai masa
yang hebat bersama-sama, ia adalah satu gambar yang jarang berlaku,” katanya.
SOLUSI
SEKOLAH
KEBANGSAAN
Pertama,
peranan dasar kerajaan. Kerajaan memainkan peranan utama dalam membentuk
lanskap masyarakat Malaysia, terutama selepas merdeka. Melalui dasar-dasar dan
strategik yang dilaksanakan. Dasar-dasar awam merupakan alat yang digunakan
untuk memastikan pentadbiran kerajaan berjalan dengan lancar dalam membangunkan
negara dan masyarakat. Dasar awam boleh didefinisikan, antaranya, sebagai apa
sahaja pemilihan kerajaan, sama ada untuk membuat sesuatu atau tidak membuat
sesuatu (Jan-Erik Lane, 2000). Contohnya, Laporan Razak 1956 dan Laporan Rahman
Talib 1960 telah menampakkan keberkesanan pelaksanaan dasar yang dirangka
(dalam Syed OthmanAlhabhi & Hasnan Hakim, 2010). Setiap dasar yang dirangka
perlu mengikut kehendak dan keperluan masyarakat supaya tidak timbul sebarang
masalah. Contohnya, sistem persekolahan satu aliran dan Pengajaran Pendidikan
Sainsdan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) menjadi penanda aras bahawa
dasar yang dilaksanakan memerlukan penambahbaikan segera.
Melalui
dasar pendidikan, kerajaan boleh memainkan peranan dengan:
(1) Semua
sekolah kebangsaan, sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil bergabung
mengadakan dan menganjurkan program bersama yang melibatkan penyertaan semua
murid-murid dan guru;
(2) Pengisian
pelajaran di sekolah kebangsaan,sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil
diselaraskan semula dengan menggunakan isi kandungan yang sama dengan menambah
bahasa Mandarin dan Tamil sebagai mata pelajaran wajib;
(3) Satu sistem
persekolahan boleh dijalankan melalui penggabungan elemen-elemen termasuk
kebudayaan,pemakanan, dan adat resam yang terdapat dalam sekolah kebangsaan,
sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil;
(4) Pengisian
kurikulum dan ko-kurikulum perlu seiring dengan keperluan masyarakat kini yang
menekankan nilai-nilai jati diri, mempunyai sifat patriotisme, bertoleransi
yang harus diperkasakan lagi, dan memerlukan nilai tambah; serta
(5) Menjadikan
gagasan 1Malaysia sebagai tambahan wajib dalam mata pelajaran di semua jenis
sekolah yang menjadi peneraju pembinaan bangsa kerana pendidikan merupakan
cabang utama penggerak kepada tercapainya gagasan 1Malaysia.
Kedua,
sistem penyampaian. Pihak kerajaan adalah pihak pemerintah yang berkuasa penuh
untuk membuat keputusan kerana telah mendapat mandat daripada rakyat. Kerajaan
seharusnya menggunakan segala keperluan dan kebebasan yang ada untuk menjadi
pihak penyampai yang efisyen. Sistem penyampaian merupakan alat yang sangat
penting yang berperanan sebagai pemberi maklumat yang tepat dan berinformasi.
Masalah yang perlu diambil serius ialah mengenai cara penyampaian oleh pihak
pemerintah kepada rakyat.Biasanya, sistem penyampaian ini ialah melalui
media-media dan juga agensi-agensi kerajaan, contohnya Kementerian Penerangan
dan Komunikasi.Dalam menyampaikan informasi mengenai pendidikan, tidak semua
masyarakat tahu mengenai perubahan yang dilakukan terhadap dasar, dan mereka
juga sering terpengaruh dengan berita-berita yang salah. Keadaan ini
menyebabkan masyarakat akan memandang serong terhadap kerajaan,walaupun
sebenarnya kerajaan telah menjalankan tanggungjawab dengan baik. Zaman kini
merupakan zaman yang terbuka dari segala segi, termasuk sumber maklumat.
Sistem
penyampaian sistematik dan berkesan boleh dilakukan melalui:
(1) Menggunakan
sepenuhnya peranan media, sama ada cetak mahupun elektronik, sebagai medium
utama dengan menayangkan iklan-iklan TV bertemakan perpaduan dengan lebih kerap
lagi dan ruang papan kenyataan yang mempromosikan keunikan masyarakat Malaysia;
(2) Melakukan promosi-promosi dengan lebih
kerap lagi dengan membuka pusat sehenti di merata tempat, terutama memberi
fokus kepada masyarakat luar bandar berkenaan dengan dasar-dasar kerajaan yang
terkini supaya rakyat memahami perkara sebenar;
(3) Menjadikan
sekolah sebagai pusat sumber maklumat bagi segala dasar-dasar dan
program-program yang dijalankan oleh kerajaan.
BUDAYA
KEBANGSAAN
Perbezaan
dan kepelbagaian sosiobudaya sukar untuk dinafikan dalam sebuah Negara seperti Malaysia
yang lahir dari kelompok masyarakat yang berbilang etnik iaitu Melayu, Cina,
dan India yang menjadi majoriti terbesar serta kaum pribumi Sabah dan Sarawak
serta orang asli dan kaum – kaum lain menjadi kaum minoriti. Setiap etnik
membawa sosio-budaya yang berbeza yang diwarisi dari nenek - moyang yang
terdahulu.
Bagi
mencapai objektif Dasar Kebudayaan Kebangsaan, strategi memenuhi keperluan
sosiobudaya telah disentuh, dimana keperluan ini dipenuhi melalui berberapa
aspek antaranya ialah aspek agama, disini kita lihat dimana Malaysia terdiri
dari penduduknya yang berbagai keturunan dan menganuti berbagai agama,
khususnya agama Islam, Buddha, Hindu, Tao dan Nasrani atau atau Kristian, di
samping lain-lain sistem kepercayaan yang diamalkan oleh berbagai kumpulan
etnik yang terdapat di negara ini. Di bawah Perlembagaan Persekutuan, Islam
adalah agama rasmi di Malaysia, sementara agama-agama lain boleh diamalkan
dengan aman dan bebas. Dari aspek bahasa pula, walaupun bahasa rasmi yang
digunakan di negara ini ialah Bahasa Malaysia atau Bahasa Melayu tetapi
bahasa-bahasa berbagai kaum dan suku kaum yang lain adalah bebas digunakan
seperti bahasa Cina dan Tamil. Bahasa Inggeris merupakan bahasa kedua dan
digunakan dengan meluasnya di bidang-bidang perdagangan dan perindustrian.
Kerajaan juga telah menggalakkan pekerja hotel dan ahli-ahli perniagaan yang
berkaitan dengan sektor pelancongan dan perhotelan supaya mempelajari lain-lain
bahasa antarabangsa.
Usaha
yang berterusan untuk membangun nilai budaya yang positif dan mewujudkan satu
Bangsa Malaysia adalah penting untuk mengekalkan perpaduan negara dan
keharmonian dalam mencapai matlamat pembangunan terutamanya dalam suasana
kepelbagaian etnik di Malaysia. Sehubungan ini, beberapa kempen budi bahasa dan
integriti ke arah memperkukuh nilai sosial dan sikap akan diberi penekanan.
Kempen dan program lain yang berkaitan akan memberi tumpuan kepada perlunya
rakyat Malaysia mengamalkan sikap bertolak ansur, hormat-menghormati dan nilai
positif lain yang perlu untuk mengekal perpaduan negara, keharmonian sosial dan
kemuafakatan.
Seterusnya
bagi aspek perayaan pula kita melihat disini adalah penduduk Malaysia yang
berbilang kaum menyambut pelbagai perayaan sepanjang tahun. Di negara ini,
musim perayaan adalah masa untuk bergembira dan menjalin persahabatan serta
muhibah antara kaum. Setiap kali perayaan, semua rakyat tanpa mengira
keturunan, turut serta memeriahkan suasana dengan kunjung-mengunjungi antara
satu sama lain. Oleh itu, upacara 'rumah terbuka' adalah satu suasana yang
tidak asing lagi di hari-hari perayaan. Contohnya disini bagi yang menganut
agama Islam mereka akan menyambut perayaan iaitu Hari Raya Puasa, Hari Raya
Haji dan Maulidur Rasul. Walaupun Islam adalah agama rasmi bagi Malaysia ini
tidak bermakna agama lain tidak boleh menyambut perayaan mereka, maka dengan
itu sosiobudaya mereka dipenuhi dengan membenarkan mereka meraikan perayaan
mereka tanpa menyentuh sensitiviti agama lain. Maka dengan itu kaum cina dapat
merayakan Tahun Baru Cina pada hari pertama di dalam bulan pertama kalendar
Cina pada bulan Januari atau Februari setiap tahun bagi penganut agama Hindu
pula,mereka akan meraikan Deepavali atau
perayaan Cahaya pada bulan Aippasi mengikut kalendar keturunan Tamil Oktober
dan November. Bagi agama kristian mereka akan meraikan perayaan Krismas pada setiap
25 Disember.
Mewujudkan
komunikasi yang berkesan ke arah kesedaran kebangsaan, kenegaraan dan
nasionalisme Malaysia juga boleh dilakukan melalui media massa dan media cetak
mengenai kesedaran kebangsaan, kenegaraan dan nasionalisme Malaysia, contohnya
disini ialah apabila media massa membuat kempen mengenai kebudayaan dan
menunjukkan keharmonian negara yang mempunyai pelbagai budaya, bangsa dan agama
dapat hidup bersama dan penuh dengan harmoni, malah ia menyemai semangat
menghormati budaya bangsa lain.
Kesemua
ini menunjukkan bahawa keperluan sosiobudaya setiap kaum dipenuhi dan
dihormati, malah dengan adanya pelbagai kumpulan etnik di negara Malaysia ia
telah mewarnai kebudayaan di negara ini dengan lebih harmoni dan sejahtera.
PANDANGAN ISLAM TERHADAP DASAR SEKOLAH KEBANGSAAN DAN DASAR BUDAYA KEBANGSAAN
KESIMPULAN
PANDANGAN ISLAM TERHADAP DASAR SEKOLAH KEBANGSAAN DAN DASAR BUDAYA KEBANGSAAN
Sebagaimana yang
diketahui, Malaysia adalah sebuah negara demokrasi yang mempunyai masyarakat
majmuk yang terdiri daripada pelbagai kaum, agama, bahasa dan budaya. Oleh yang
demikian, salah satu langkah kerajaan untuk mengekalkan perpaduan negara yang
terdiri daripada pelbagai bangsa dan budaya ini adalah dengan mewujudkan dasar
sekolah kebangsaan dan dasar kebudayaan kebangsaan. Walaupun kedua-dua dasar
ini memiliki cara pelaksanaan yang berbeza tetapi mempunyai objektif dan
matlamat yang sama iaitu untuk mengekalkan kemakmuran negara dan perpaduan
kaum.
Dalam Islam, umat Islam
diwajibkan menghormati penganut agama lain. Ini adalah ajaran Al Quran seperti
mana dalam surah, Al-An’aam ayat 108, Allah berfirman:
“Dan janganlah kamu caci
benda yang mereka sembah selain dari Allah, kerana mereka kelak akan mencaci
Allah secara melampaui batas tanpa pengetahuan. Demikianlah Kami memperelokkan
pada pandangan tiap-tiap umat akan amal perbuatan mereka, kemudian kepada Tuhan
merekalah tempat kembali mereka, lalu Ia menerangkan kepada mereka apa yang
mereka telah lakukan.”
Berdasarkan ayat di atas,
jelas sekali bahawa Islam menolak prinsip yang tidak bertoleransi dalam
kehidupan bermasyarakat. Allah SWT menciptakan umat manusia bagi menghuni
seluruh permukaan bumi dengan berbagai macam suku bangsa, ras, agama serta
etnik agar mereka dapat saling kenal-berkenalan antara satu sama lain.
Firman Allah bermaksud:
"Hai manusia,
sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan
dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal
mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah
ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha
Mengetahui lagi Maha Mengenal".
Surah al.Hujurat (ayat :13)
Oleh yang demikian , konsep
toleransi yang telah diajaarkan Allah ini adalah bertujuan untuk meningkatkan lagi
keharmonian yang sudah wujud dalam kalangan masyarakat. Ayat berkenaan
menjelaskan bahawa umat Islam wajib menghormati masyarakat yang bukan beragama Islam. Jadi, dasar sekolah kebangsaan
dan dasar budaya kebangsaan yang bertujuan untuk mengeratkan perpaduan antara
kaum ini adalah sangat dituntut dalam Islam. Jika umat Islam
mencemuh atau mengejek masyarakat berlainan agama akan mendorong mereka
membalas penghinaan tersebut dan hal ini Allah SWT tidak membenarkannya, inilah
konsep toleransi yang diajarkan Islam.
Dalam menjalinkan
hubungan baik antara masyarakat Islam dengan masyarakat bukan Islam , model
negara Islam Madinah pimpinan Rasulullah S.A.W. boleh dijadikan contoh
bagaimana baginda menyatu padukan masyarakat Madinah yang terdiri daripada
berbilang bangsa,agama dan budaya. Sebagaimana pada awal-awal hijrah,
orang-orang Islam merupakan golongan minoriti berbanding berbanding dengan
penganut kristian dan yahudi yang mendominasi Madinah ketika itu.Namun melalui
penonjolan akhlak dan moral yang terpancar dalam bentuk teori dan praktikal,
ditambah pula dengan keadilan pemerintahan dan pengurusan Islam yang
disesuaikan dengan masyarakat majmuk ketika itu , maka tertegak akhirnya sebuah
negara yang kuat, aman dan damai, bersatu padu di bawah pimpinan Nabi Muhammad
S.A.W Oleh itu, apa yang dapat dikaitkan oleh pendapat Islam mengenai
dasar kebudayaan kebangsaan dan dasar sekolah kebangsaan adalah usaha ini
adalah wajib bagi sesebuah negara untuk
menjadikan negara tersebut hidup dalam keadaan harmoni dan sejahtera.
Antara dasar di dalam
piagam Madinah mengenai kepelbagaian agama di negara tersebut adalah masyarakat
Madinah bebas untuk menganuti apa sahaja agama dan setiap individu perlulah
menghormati agama yang dianuti oleh individu yang lain. Nabi Muhammad s.a.w
juga tidak pernah memaksa masyarakat Madinah untuk mereka menerima Islam dan
sikap buruk sangka mengenai agama orang lain seperti yang telah dipraktikkan
sebelum itu adalah dilarang sama sekali. Mana-mana budaya yang bersesuaian dan
tidak bercanggah dengan ajaran Islam juga turut boleh dipraktikkan di Madinah. Hal
ini membuktikan bahawa betapa luasnya pandangan Nabi Muhammad s.a.w yang telah
mengambil kira kepentingan pelbagai kaum,bangsa, dan agama di Madinah dalam
membentuk Piagam Madinah yang adil tanpa mengira bangsa dan juga agama mereka.
Dalam konteks sosial pula
masyarakat Madinah dikira sebagai satu ummah yang bersatu padu, saling
bekerjasama dan tolong menolong antara satu sama lain tanpa mengira bangsa dan
agama. Ke semua bangsa mempunyai hak yang sama di Madinah dan mereka perlu
mematuhi peraturan dan cara hidup yang menjadi panduan masyarakat. Sikap saling
benci membenci dan iri hati perlulah dielakkan demi menjaga keharmonian negara.
Kandungan ini membuktikan bahawa baginda menerapkan nilai kerjasama dan tolong
menolong antara mereka demi menjaga kesejahteraan dan perpaduan negara.Cara
Nabi Muhammad s.a.w membangunkan kerajaan Madinah adalah berbeza dengan cara
pemimipin-pemimpin yang lain. Baginda memerintah kerajaan Madinah dengan adil
tanpa menindas mana-mana kaum. Oleh yang demikian, persefahaman dan perpaduan
kaum dapat dikekalkan.
Oleh itu, mengenai
persoalan pendapat islam tentang dasar kebudayaan kebangsaan dan dasar sekolah
kebangsaan di Malaysia adalah usaha ini sangat dipandang mulia di dalam islam
dan sememangnya perlu diwujudkan di Malaysia memandangkan negara ini terdiri
daripada berbilang bangsa dan kaum. Apatah lagi agama Islam merupakan agama
rasmi Malaysia. Jadi, agama Islam menjadi tunjang kepada dasar kebudayaan
kebangsaan dan dasar sekolah kebangsaan di Malaysia. Amalan dan kebudayaan
daripada agama lain juga boleh diamalkan selagi mana ianya tidak bertentangan
dengan perlembagaan Malaysia.
KESIMPULAN
Sudah 44 tahun berlalu sejak Malaysia mengadakan Kongres
Kebudayaan Kebangsaan yang dianjurkan oleh Kementerian Kebudayaan, Belia dan
Sukan pada tahun 1971. Persoalannya, adakah Dasar Kebudayaan Kebangsaan sudah
berjaya dilaksanakan atau masih relevan dalam konteks globalisasi dan perubahan
landskap sosiobudaya dan politik pada hari ini dan masa depan?
Seperti Rukun Negara dan Dasar
Ekonomi Baharu, Dasar Kebudayaan Kebangsaan, yang dilaksanakan dalam Rancangan
Malaysia Kedua (1971-75), digubal sebagai ekoran tercetusnya peristiwa berdarah
13 Mei 1969. Semua dasar yang berkaitan dengan ekonomi, pendidikan, bahasa, dan
budaya selepas itu menjadikan perpaduan dan kesepaduan sosial sebagai tunjang
supaya akhirnya akan lahir bangsa Malaysia yang memiliki jati diri. Ternyata
bahawa Dasar Kebudayaan Kebangsaan merupakan strategi dan pendekatan jangka
panjang untuk memastikan rakyat negara ini mempunyai jati diri dan rasa cinta
terhadap kebudayaan nasional.
Ketika menyampaikan ucapan perasmian
Kongres Kebudayaan Kebangsaan di Dewan Tunku Canselor, Universiti Malaya, pada
16 Oktober 1971, Perdana Menteri mengakui bahawa bentuk dan corak kebudayaan
sesuatu bangsa hanya dapat dipastikan setelah menempuh proses timbang terima
masyarakatnya serta menempuh ujian masa yang sesetengah unsur itu diterapkan
menjadi bentuk kebudayaan yang kekal, sementara yang lain ditolak dan
ditinggalkan. Bagi Tun Abdul Razak Hussein, dalam kehidupan bermasyarakat,
tetap akan berlaku proses evolusi atau penyerapan nilai baharu yang berpunca
daripada pertumbuhan dari dalam atau melalui hubungan penemuan dari luar yang
memberikan ketegasan dan kekuatan kepada sesuatu masyarakat.
Usaha yang dilakukan melalui kongres
itu, diakui oleh Perdana Menteri ketika itu, sebagai “meneroka jalan ke arah
matlamat yang hanya dapat dilihat hasilnya beberapa generasi yang akan datang.”
Rumusan atau dasar dari atas ke bawah yang bersifat takrif autoriti itu
diterima dan diguna pakai oleh kerajaan, badan bukan kerajaan, budayawan dan
ilmuwan, serta masyarakat umum selepas kongres itu.
Sejak itu, para pemimpin dan budaya
selalu merujuk Dasar Kebudayaan Kebangsaan sebagai antara dasar penting yang
menyumbang ke arah kelahiran sebuah negara bangsa. Integrasi budaya juga
penting sama seperti pentingnya integrasi politik, wilayah, ekonomi, politik
dan pendidikan. Soal identiti sebagai sesuatu bangsa yang berbudaya dan
bertamadun sendiri, berteraskan Islam, dianggap penting untuk mencanaikan jati
diri bangsa Malaysia yang majoritinya Islam dan Melayu serta bumiputera
meskipun etnik bukan Melayu menyifatkannya sebagai usaha asimilasi dan
percubaan untuk menghakis budaya etnik lain. Kementerian terbabit menjalankan
tugas dan tanggungjawabnya dalam kerangka dasar budaya yang difahami mengikut
takrif autoriti, iaitu dasar formal dari atas ke bawah.
Dengan itu, diharapkan agar dasar
berkenaan dapat dicambah dan disebarluaskan kepada pelbagai peringkat
masyarakat, tidak kira di kota atau desa. Media massa, terutama televisyen yang
begitu popular terutama dari dekad 1970-an hingga pertengahan 1990-an, membantu
kerajaan melaksanakan dasar yang berkaitan dengan budaya. Namun demikian, mulai
dekad 1990-an, oleh sebab keghairahan untuk mencapai kemajuan dan pembangunan
dari segi pelajaran, prasarana, ekonomi dan pendidikan, soal kebudayaan semakin
dipinggirkan, malah tidak terdapat percubaan yang bermakna dilakukan oleh
kerajaan untuk meneruskan dasar tersebut secara agresif.
Pelaksanaan Dasar Kebudayaan
Kebangsaan bukanlah mudah, bukan sahaja kerana konsepnya yang abstrak, tetapi
juga kerana kewujudan pelbagai golongan, terutama kaum bukan Melayu yang
meragui dan mempertikaikannya. Secara khusus, pelbagai kumpulan dan pertubuhan
menentang dasar tersebut yang mempunyai agenda untuk menegakkan budaya dan
bahasa etnik berkenaan. Mereka enggan berkorban dan berkompromi. Bukan sahaja
soal seni dan budaya yang membabitkan tarian dipertikaikan, tetapi juga yang
membabitkan bahasa. Keadaan ini bertambah buruk lagi apabila gelombang
globalisasi semakin hebat. Politik bahasa dan budaya kadangkala begitu hangat
sehingga menimbulkan konflik tajam.
Dalam tempoh beberapa abad itu,
kerajaan turut memperlihatkan perubahan dari segi kerangka pemikirannya apabila
aspek budaya digandingkan dengan Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan
Pelancongan pada dekad 1980-an, sebelum mengalami perubahan lagi pada dekad
seterusnya. Skop liputan budaya tidak lagi sekadar terbatas pada kegiatan
budaya dan seni atau belia dan sukan, tetapi diperluas kepada pelancongan
kerana pelancongan bagai tidak dapat dipisahkan daripada budaya. Budaya dijual
melalui kegiatan pelancongan dan kerap kali yang ditonjolkan ialah budaya yang
serasi dengan Dasar Kebudayaan Kebangsaan.
Budaya Malaysia mula didedahkan
kepada khalayak yang lebih luas melalui kegiatan pelancongan, termasuk dengan
mempersembahkan kebudayaan kebangsaan di pentas antarabangsa. Syarikat
Penerbangan Malaysia dan Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan, misalnya,
pernah mengadakan persembahan budaya di pelbagai kota dunia, termasuk di
Australia, Jepun, United Kingdom, Perancis dan Amerika Syarikat.
Dari satu segi, kehadiran pelbagai
perkampungan budaya atau Malaysia mini di beberapa buah negeri membantu usaha
memantapkan pemahaman kebudayaan kebangsaan, selain menonjolkan budaya unik
etnik terbabit. Keterbukaan sikap kerajaan diserlahkan apabila perayaan utama
suku kaum, termasuk Gawai Dayak, Pesta Kaamatan, dan Thaipusam, turut disambut
pada peringkat nasional, dengan mengadakan rumah terbuka.
Kegiatan rumah terbuka dilakukan oleh
kerajaan persekutuan dan negeri, serta syarikat korporat. Melalui usaha
sedemikian, bukan sahaja interaksi pelbagai etnik dimungkinkan, tetapi rumah
terbuka berkenaan membolehkan etnik lain lebih memahami budaya etnik yang
meraikannya dan pendekatan sedemikian tentu memberikan kesan positif terhadap
kesepaduan dan perpaduan sosial. Secara tidak langsung, budaya tertentu etnik
terbabit menyerap dalam kebudayaan kebangsaan melalui acara rasmi sedemikian,
sekali gus bagai mengabsahkan penerimaannya.
Namun begitu, terdapat juga kesan positif dan
negatif terhadap budaya di dalam masyarakat, iaitu ;
Kesan Positif Budaya Dalam Masyarakat
Antara kesan positif budaya dalam masyarakat
yang dapat kita lihat adalah perpaduan yang terjalin antara masyarakat. Bak
kata pepatah Melayu mengatakan ‘bulat air kerana pembentung, bulat manusia
kerana muafakat’. Ini kerana, apabila berlakunya sesuatu upacara
seperti perkahwinan, orang ramai ataupun penduduk setempat akan bergotong
royang beramai-ramai menjayakan majlis itu.
Tanpa budaya, sesuatu kaum tidak mempunyai
sebarang keistimewaan dan mungkin akan kehilangan identiti kaum itu sendiri.
Oleh itu, budaya dapat dilihat sebagai ‘medium’ untuk mengekalkan identiti sesuatu
kaum. Budaya juga dapat mengekalkan tradisi yang sudah lama dilakukan oleh
nenek moyang kita sejak berzaman agar tidak ditelan zaman seperti pepatah ‘tidak
lapuk dek hujan, tidak lekang dek panas’.
Semua orang memerlukan perubahan didalam
hidup tidak terkecuali budaya itu sendiri. Budaya berubah sejajar mengikut
kepesatan pembangunan teknologi. Perubahan ini termasuklah apabila sesuatu
budaya bergabung dengan budaya yang lain membentuk budaya yang baru tetapi
masih mengekalkan identitinya. Perubahan ini memberi kebaikan kepada budaya itu
sendiri dimana terdapat pelbagai ilmu baru yang dapat dipelajari asalkan tidak
bercanggah dengan ajaran Islam yang suci.
Dengan adanya budaya, sifat
hormat-menghormati dapat ditanamkan didalam jiwa masyarakat sekali gus
mengurangkan masalah sosial yang terdapat didalam masyarakat. Ini adalah
penting kerana di Malaysia, terdapat banyak kaum dan masing-masing mempunyai
budaya yang lain. Dengan adanya sifat hormat-menghormati, masyarakat dapat
hidup dalam harmoni tanpa sebarang masalah yang dapat mengugat keutuhan
kesepakatan yang adal di Malaysia.
Kesan Negatif Budaya Dalam Masyarakat
Terdapat juga kesan negatif budaya didalam
masyarakat yang dapat kita kupas diantaranyanya ialah wujudnya sifat perkauman
yang kuat diantara kaum masing-masing yang ada di Malaysia. Sifat ini memberi
kesan yang buruk kepada sesuatu kaum kerana ianya boleh mengundang masalah
besar seperti pergaduhan antara kaum yang pernah terjadi seperti kejadian hitam
yang menimpa negara, peristiwa 13 Mei 1969 dimana kaum Melayu dan kaum Cina
saling berbunuhan antara satu sama lain.
Sebarang penyalahgunaan didalam budaya itu
juga dapat mengudang kesan negatif kepada masyarakat seperti amalan khurafat
yang digunakan didalam budaya yang ternyata sekali amat salah disisi agama.
Contoh amalan khurafat yang dimasukkan didalam budaya adalah seperti amalan
kepercayaan ajaran nenek moyang yang bergantung harap kepada kuasa roh sekali
gus membolehkan seseorang itu terjerumus ke lembah syirik.
Terdapat sesetengah budaya yang masih
diamalkan walaupun amalan budaya itu tidak terdapat didalam garis panduan
ajaran Islam. Apa yang dapat dilihat disini adalah bagaimana segolongan
masyarakat lebih mementingkan budaya daripada agama sendiri seperti upacara
merenjis pengatin dihari persandingan. Di Malaysia, amalan itu sudah menjadi
kewajipan apabila terdapat upacara perkahwinan berlansung.
Terdapat budaya yang masih relevan yang boleh
diamalkan akan tetapi terdapat sesetengah budaya yang tidak relevan untuk
diamalkan seperti lenggang perut. Ini kerana budaya itu tidak relevan untuk
digunakan memandangkan kita mempunyai teknologi agar keadaan wanita yang hamil
dan kandunganya dalam keadaan sihat justeru dapat mengelak kejadian syirik
dengan jampi serapah yang digunakan oleh bidan.
Objektifnya Dasar Kebudayaan Kebangsaan ditubuhkan
pula adalah untuk:
v Mengukuhkan perpaduan bangsa dan negara
melalui Kebudayaan;
v Memupuk dan memelihara keperibadian
kebangsaan yang tumbuh daripada Kebudayaan Kebangsaan.
v Memperkayakan dan mempertingkatkan kualiti
kehidupan kemanusiaan dan kerohanian yang seimbang dengan pembangunan
sosioekonomi.
Melalui penelitian kami, DKK masih releven
dilaksanakan sehingga ke hari ini dan seterusnya. Hujah ini adalah atas kerana:
·
Penggubalan
dan pelaksanaan Dasar Kebudayaan Kebangsaan mampu menyatukan rakyat Malaysia
melalui kebudayaan dan merupakan teras keharmonian kaum yang memandu kita ke
arah perpaduan dan kesepakatan.
·
Dasar
ini amat perlu bagi Malaysia yang sedang pesat membangun dan menjadi garis
panduan dalam membentuk serta mewujudkan satu bangsa yang bersatu-padu serta
mengekalkan identiti negara dalam kalangan dunia antarabangsa.
Dasar Kebudayaan Kebangsaan dapat membentuk
masyarakat yang toleransi, kesepaduan, semangat nasionalisme,mengamalkan
nilai-nilai atau norma yang sama dalam sebuah bumbung negara yang berasaskan
masyarakat pluralistik.
Kebudayaan yang dipupuk itu akan mencirikan
sifat-sifat persamaan dan memperlihatkan keperibadian kebangsaan Malaysia itu
sendiri sebagai sebuah Negara yang merdeka dan bermaruah.
Pelaksanaannya sukar dan tidak dapat dicapai
dalam masa yang singkat namun, kesedaran dan kefahaman yang luas akan dapat
membantu tercapainya hasrat dan cita-cita pelaksanaan dasar ini.
Secara kesimpulannya, penggubalan Dasar
Kebudayaan Kebangsaan adalah begitu penting dilakukan bagi sesebuah negara
membangun dan yang mempunyai penduduk berbilang kaum seperti Malaysia. Dasar
ini akan dapat menjadi garis panduan dalam membentuk, mewujud dan mengekalkan
identiti negara di kalangan dunia antarabangsa. Penggubalan dasar ini perlu
dibuat dengan mempertimbangkan fakta-fakta perkembangan sejarah serantau dan
kedudukan negara ini sebagai pusat pertemuan serta pusat tamadun dan
perdagangan sejak dua ribu tahun yang lampau. Peranannya sebagai sebuah pusat
pertemuan, telah melahirkan proses interaksi, pengenalan, penyerapan dan
penerimaan pelbagai unsur-unsur yang sesuai kepada kebudayaan asas rantau ini
dari pelbagai unsur-unsur kebudayaan dunia.
No comments:
Post a Comment